5 błędów, które popełniasz na Instagramie

Instagram to nie tylko zdjęcia kota i obiadu, ale potężny portal społecznościowy, który tak samo jak Facebook daje Ci olbrzymie możliwości promowania swoich usługi i produktów. Jeśli jeszcze nie zauważyłeś jego pozytywnego wpływu na Twoją działalność najprawdopodobniej popełniasz któreś z 5 podstawowych błędów. Przekonaj się które!

5 błędów, które popełniasz na Instagramie

Moja marka na Instagramie

Pierwsze zdjęcie do Instagramu dodałam 4 maja 2012 roku i przedstawiało ono mojego nowoadoptowanego psa. Przez kolejne 5 lat sporo się nauczyłam na temat tego portalu. Jednak najwięcej doświadczenia dał mi ostatni rok, gdy wraz z rozpoczęciem bloga, postanowiłam przeobrazić moje IG, aby pomagało mi w promowaniu moich treści i mojej marki osobistej.

Ponieważ blog ma charakter bardzo techniczny, a Facebook branżowo-promocyjny, postanowiłam, że na IG odsłonię trochę prywatnej strony i dam upust mojemu zamiłowaniu do tworzenia inspirujących treści wizualnych. Jednak zanim dotarłam do momentu, w którym jestem teraz, musiałam pokonać wszystkie najczęstsze błędy popełniane przez „instagramowych nowicjuszy”. W chwili pisania tego artykułu obserwuje mnie ponad 1,1 tys. użytkowników, a ich liczba nadal rośnie.

Błędy na Instagramie

1. Twoje konto jest prywatne

Jeśli właśnie postanowiłeś, że Instagram ma stanowić Twoje narzędzie promocji, to po prostu musi być to medium ogólnodostępne. Jeśli dotychczas publikowałeś treści, którymi chciałeś się dzielić wyłącznie z rodziną, to albo załóż nowe konto, albo wyczyść dotychczasowe zdjęcia, tak byś czuł się komfortowo wpuszczając innych do swojego świata.

Mój Instagram sięga do czasów, gdy publikowałam wyniki biegania, bo taką miałam zajawkę. Nie widzę w tym nic krępującego, a nawet mogę potwierdzić, że systematyczne publikowanie i stały format przyciągał fanów, którzy mnie dopingowali.

Jednym z częstych pytań, które pada w tym momencie to czy Twój profil powinien być ustawiony jako biznesowy? Moim zdaniem tak. Daje Ci to możliwość dostępu do uproszczonych analityk konta, które pomogą Ci ustalić, kiedy Twoi Obserwujący są najbardziej aktywni, ile osób obejrzało IG Stories, oraz które zdjęcia najbardziej się podobają.

2. Twój profil jest tylko o Tobie

Tak na prawdę, w mediach wizualnych takich jak Instagram, ale i Pinterest poszukujemy dwóch kategorii obrazów, takich, które nas:

  • inspirują,
  • edukują.

Tworząc treści na Instagram, musisz odpowiedzieć sobie na pytania „Co mogę ofiarować moim Obserwującym? Jak mogę ich zainspirować, lub czego mogą się ode mnie nauczyć?”` W chwili, w której zrozumiesz, że Twój profil ma służyć Twoim odbiorcom, łatwiej będzie Ci stworzyć spójną strategię treści.

Twój pies może być najsympatyczniejszym kundelkiem na świecie, ale zastanów się co jego zdjęcie da Twoim Fanom. Inspiruj do pracy nad sobą, dekorowania wnętrz, uprawiania sportu, lub dziergania pięknych szalików. Jednak pamiętaj, że nie publikujesz już dla własnej satysfakcji, ale dla angażowania Odbiorców.
Jak zdobyć więcej Obserwujących na Instagramie Magdalena Górecka

Pamiętaj, że skuteczna komunikacja z Odbiorcą jest możliwa wyłącznie przy Twoim zaangażowaniu. Komentuj, lajkuj obserwuj, odpowiadaj. Dawaj od siebie zainteresowanie – to gwarancja skutecznego rozwoju swojego profilu.

3. Twoje Bio jest słabe (niespójne)

Gdy odwiedzasz nowe konto IG zwracasz uwagę na dwie rzeczy – ogólny wygląd, charakter pierwszych 6-9 miniatur oraz opis. I znowu pamiętaj – to nie ma być opis tylko o Tobie, ale zachęta dla Obserwującego. Dzięki dobrze skonstruowanemu opisowi Obserwujący dowie się o czym jest Twój profil, jakich rzeczy może się na nim spodziewać, ale też czy może się w jakimś stopniu z Tobą utożsamić.

Skuteczna konstrukcja to taka, w której piszesz o Odbiorcach, a nie o sobie. Poinformuj ich czym się zajmujesz, żeby dać informację, czego mogą się od Ciebie nauczyć, albo co Cię inspiruje, żeby wiedzieli czego mogą się spodziewać na Twoim profilu. Pomyśl o tym, jak o pitchu inwestorskim – jak szybko i konkretnie zachęcić do współpracy.

Dobrym pomysłem jest również umieszczanie w adresie strony, linku do bonusu-prezentu. Dlaczego? Po pierwsze: profil na Instagramie nie jest Twój i może zostać Ci odebrany przez IG lub hackerów. Tracisz wówczas kontakt do całej mozolnie budowanej społeczności. Po drugie, bo oferując darmowego szampana, ludzie dużo chętniej przychodzą na imprezę. Zachęcenie ich darmowym produktem zachęci ich bardziej do wejścia na Twoją stronę, niż sama informacja o tym jak świetny jeIG Margalena Góreckasteś ty, Twój blog lub produkt.

4. Nie masz strategii wizualnej

Wiesz co odróżnia „dobre” profile od słabych? Strategia wizualna. Nie chodzi o to, że musisz mieć doskonałe zdjęcia robione najnowszą lustrzanką. Chodzi o publikowanie treści, które będą spójne. Oznacza to używanie tych samych filtrów, obrabianie zdjęć do tej samej tonacji, używanie podobnej szaty kolorystycznej, ale również planowanie publikacji tak, aby następujące po sobie miniatury tworzyło jeden, harmonijny obraz.

Traktuj swój profil jak jednostronicowy magazyn online, który ma zachęcić do odwiedzania. Jedną z nowych i przydatnych opcji aplikacji Later jest możliwość podejrzenia jak będzie wyglądał Twój profil po dodaniu zaplanowanych zdjęć.

5. Nie używasz hashtagów

Hashtagi na Instagramie pełnią funkcję słów kluczowych. Odpowiednio dobrane powodują ukierunkowanie ruchu na Twój profil. Dwa najczęściej popełniane błędy to:

  • nie używanie hashtagów,
  • używanie złych hashtagów.

W jednym poście możesz użyć ich 30. Nie celuj tylko w te o milionach wyświetleń, ponieważ Twój obraz zaginie w tłumie innych. Szukaj takich #, które mają od 50-500 tys. obrazów.

Jedną z ciekawszych statystyk, które znalazłam, to taki podział znaczników:

  • 20% hashtagów – opis zdjęcia i jego elementów np: #wedding #pink #summer #cupofcoffee,
  • 60% – to # skupione na Twojej grupie docelowej, wymagają dość głębokiej wiedzy na temat tego co lubią, czym się inspirują, czego szukają np: #coffeeaddict, #bookworm, #colorfreak,
  • 20% – związane ze społecznością lub biznesem, którym się zajmujesz np. #bosslady, #creativebiz, #startuphustlers

5 błędów, które popełniasz na Instagramie

Warto poświęcić czas i przygotować kilka list najbardziej adekwatnych #hashtagów, zapisać je na przykład w Evernote i w zależności od zamieszczanych treści – wklejać gotową listę do opisu (olbrzymia oszczędność czasu!)

Podsumowanie

Instagram to medium społeczne i jak każde z nich wymaga, by najpierw dawać od siebie, angażować się w społeczność i dopiero dzięki temu otrzymywać zainteresowanie innych użytkowników. Zatem czas na zadanie domowe, które pozwoli Ci szybko wzbudzić zainteresowanie instagramowiczów. Wykonaj szybki audyt swojego konta i sprawdź, które z tych błędów popełniasz:

  1. Twoje konto jest prywatne
  2. Twoje Bio jest słabe (niespójne)
  3. Nie używasz hashtagów
  4. Nie masz strategii wizualnej
  5. Profil jest tylko o Tobie

Jakie jeszcze błędy można popełnić na Instagramie?


Potrzebujesz dodatkowej motywacji lub wsparcia? Masz pytanie? Dołącz do grupy: Super Strona WWW – tworzenie, promocja, WordPress

Powodzenia!
Magdalena Górecka
info@cybermatkapolka.pl

Marketingowiec i projektant z ponad 13-letnim doświadczeniem w branży. Z wykształcenia informatyk i dyplomowany UX designer. Przez ponad dekadę, z powodzeniem współprowadziła trójmiejską agencję eventową i studio projektowe. Na codzień projektuje rozwiązania IT dla branży medycznej. Specjalizuje się w moderowaniu procesów Service Design Thinking i mapowaniu potrzeb klienta. Udziela się jako mentor podczas wydarzeń dla startupowców i młodych projektantów.

  • Magda, dziękuję za merytoryczny wpis. Moje konto na instagramie już też ewoluowało (https://www.instagram.com/bogielczykcom/) i jest już spójne.
    Mam też do Ciebie pytanie, czy jak przeszłaś na konto biznesowe nie zauważyłaś spadku statystyk? Mam na razie koło 300 followersów. I gdy mam konto prywatne, to każde zdjęcie ma średnio 30-40 polubień. W międzyczasie przeszłam na konto biznesowe – i ilość polubień przy każdym zdjęciu spadła mi do 12-15, (dlatego ponownie wróciłam do konta prywatnego). Czy mogłabyś mi coś doradzić?

    • W moim przypadku ilość polubień oscyluje aktualnie w granicach 120-200 na post i praktycznie od początku podejścia „na poważnie” mam ustawiony profil jako biznesowy. Jednak działam w tandemie (komentarze, lajki, wyszukiwanie nowych profili, hashtagi itd), więc nie mogę powiedzieć czy to przełączenie ma jakikolwiek wpływ.
      Według informacji, które wyczytałam, wiele osób spotyka się z taką sytuacją, że następuje znaczący spadek zasięgów (trudniej znaleźć się w tych 30% wyświetlanych postów). Jedna z rad, które znalazłam – to dać sobie czas i sprawdzić czy liczba Obserwujących zacznie rosnąć czy nie. Alternatywą do statystyk IG są takie portale: Iconsquare, Minter.io, http://simplymeasured.com/, https://smartmetrics.co/
      Spróbuję przetestować na sobie i będę mogła się wówczas w pełni odnieść do problemu.

      • Magda, dziękuję za fachową odpowiedź. 🙂 Sprawdzę też statystyki na tych portalach, które polecasz. Pozdrawiam serdecznie!

  • pani Mondro

    mój insta działa ledwie od września zeszłego roku, ale też przeszedł różne drogi… o hasztagach nie miałam pojęcia, poza tym że w ogóle są, a teraz cieszę się jak dziecko z każdego nowego like 😉

  • Alicji pisanie

    Matko… ile człowiek musi się jeszcze nauczyć. Ja to ledwo założyłam swojego bloga i ogarnęłam to wszystko z szablonem itd ;p Wiem, że jeszcze daleka droga przede mną:)

  • Lece sprawdzac ustawienia w swoim Insta :O

  • Ciekawe podejście, jak na razie wprowadziłam regularność w publikowaniu, podobny styl zdjęć, no i nie mam konta prywatnego 😀

  • Konta z jednym motywem przewodnim są bardzo ładne ale nudne. Po co mam obserwować taki profil? Cały czas zastanawiam się na przekształceniem konta na firmowe ale słyszałam też, że na koncie firmowym mocno ucinane sa zasięgi…

  • Asia

    Ja mam trochę problem z podobnym stylem zdjęć. Oczywiście używam tych samych filtrów, dodaję moje logo na każdym, ale jednak prowadzę bloga o podróżach, w związku z tym, nowe zdjęcie nie zawsze wiąże się jakoś mocno i na pewno nie jest w stylu poprzednich. W zasadzie każde jest inne, a łączy ich tematyka podróży i jeden filtr:) Ale ostatnio staram się poprawić moje hashtagi i nie zapominać o żadnym, bo jednak są ważne. I oczywiście regularność u mnie mocno kuleje;/ Poza tym super post:)

  • Na pewno poprawię się w kwestii stosowania hashtagów 🙂