Jak formatować tekst, żeby przykuć uwagę czytelnika

Czy wchodząc na stronę, najpierw przewijasz stronę w dół, poszukując kolejnych nagłówków, żeby się zorientować, czy chcesz przeczytać artykuł? A czy wiesz, że robi tak ponad 80% Internautów? Dowiedz się, jak formatować tekst, aby zachęcić do Czytania.

Czas czytania: 4 minuty

Jak formatować treść Magdalena Górecka

Uzależniona od (za)długich zdań

Mam tendencję do pisania długich, wielokrotnie złożonych zdań. Tak samo pisałam wypracowania w szkole i tak samo prezentuję na konferencjach: wciskam ile się da w najmniejszą jednostkę pojemności. Zanim ktoś mi zabierze mikrofon.

Jednak poza fetyszystami długich wypowiedzi i moją Szwagierką, która do teraz się dziwi, jak mogę wyrzucić z siebie tyle słów na jednym wdechu, niewiele osób lubi taką formę komunikacji.

Przez ograniczony czas i uwagę rozstrzeloną pomiędzy dzieci, kota, pudelka, facebooka i 6 innych zakładek otwartych w przeglądarce, przeczytanie tak długich wypowiedzi staje się wręcz niemożliwe. Gubimy się w połowie i tracimy sens całej wypowiedzi.

Jednak istnieją proste sposoby, aby ułatwić Internaucie skonsumowanie naszego tekstu. I chociaż na początku możesz czuć się nienaturalnie, to wkrótce przekonasz się, że Twoje teksty są czytelniejsze i „przyjemniejsze dla oka”.

Najlepsze metody formatowania tekstu

Dobrych praktyk dotyczących składu tekstu nauczyłam się lata temu podczas kursu składu wydawnictw (książek, magazynów, gazet). Prowadzący wcisnął mi do ręki „Elementarz stylu w typografii” Roberta Bringhursta i powiedział, że mam na następne zajęcia „mieć przeczytane”.

Nie będę Cię do tego namawiać, chyba że masz ochotę poznać tajniki projektowania książek. Nawiązuję do tego, aby uświadomić Ci, że tworząc treści w Internecie powinieneś mieć z tyłu głowy, że zasady dotycząc piękne składu są tak samo ważne teraz, jak 100 lat temu. Zmieniło się medium, ale potrzeba harmonii, proporcji i estetyki jest dokładnie taka sama.

Pisz długo, nie szeroko

Chociaż wszędzie podkreślam, jak ważne jest myślenie mobile first (Twoje treści na pewno będą otwierane i czytane w telefonie, więc projektuj w pierwszej kolejności z myślą o urządzeniach mobilnych), jednak nie należy przy tym zaniedbywać odbiorców „pełnoekranowych”.

Według klasycznych zasad składu, w jednej linijce tekstu książkowego powinno znajdować się 60-66 znaków, czyli ok. 10-11 słów. To powoduje, że strona „ma czym oddychać”, a czytelnik nie będzie zmęczony śledzeniem linijek. Co zaskakujące, również w przypadku strony internetowej tekst pisany według tej reguły jest dużo lepiej przyswajany przez użytkownika. Łatwiej się go czyta, więc jest bardziej zachęcający.

W jednej linijce tekstu książkowego powinno znajdować się 60-66 znaków Click To Tweet

Pisz możliwie krótkie zdania

Szerokość tekstu to nie wszystko. Równie ważne jest tworzenie stosunkowo krótkich zdań. Po pierwsze, musimy maksymalnie ułatwić naszym czytelnik zrozumienie naszych treści. Pamiętaj, że czas który Ci poświęcają jest bezcenny, więc na etapie edytowania tekstu powyrzucaj wszystkie ozdobniki, bez których sens zdania jest zachowany. A jeśli długie zdania uda Ci się jeszcze podzielić na pół, to gwarantuję Ci, że Twój współczynnik odrzuceń znacząco spadnie.

Nagłówki, liczne nagłówki

Nie rozumiem ludzi, którzy nie używają nagłówków. Dlaczego mi to robią? Czy nie chcą, żebym przeczytała ich tekst i coś z niego wyniosła? Czemu tak bardzo utrudniają mi życie? A teraz na serio: Musisz używać nagłówków. Dużych nagłówków, małych nagłówków, śródnagłówków. Dlaczego? Bo Internauci scrollują (przewijają suwakiem).

Przeciętny Internauta, czy to na komputerze, czy w telefonie odpala Twój artykuł, pobieżnie czyta wstęp, a następnie skanuje Twój artykuł, żeby sprawdzić jaki jest długi, oraz szybko ocenić, czy zawiera przydatne informacje. A jak ma tego dokonać, jeżeli nie podpowiesz mu czego ma się spodziewać. Do tego wykorzystuj nagłówki.

Nagłówki są Twoją tajną bronią i poprawnie używane, dają szansę, że podczas tych kilku sekund przewijania przykujesz uwagę Czytelnika na tyle, by chciał przeczytać cały tekst.

Krótkie akapity vs. bloki tekstu

Od pewnego czasu jestem fanką Neila Patela i jego bloga poświęconego pozycjonowaniu w Internecie. Jedna z rzeczy, która mnie zauroczyła to krótkie akapity i mnogość przerw. Teksty Neila pozwalają na szybkie skanowanie i wyłapywanie najważniejszych informacji. Nie przytłaczają swoimi rozmiarami, chociaż artykuły nierzadko mają ponad 2000 słów, jednak nigdy nie natrafisz na kolumnę tekstu dłuższą niż kilkadziesiąt słów naraz.

www.neilpatel.com

W formatowaniu tekstu wykorzystuje on podkreślenia, pogrubienia, kolorowanie, listy, słowem wszystko co może ułatwić Ci przeczytanie tekstu.

Zainstaluj Yoast

Pomijając pozycjonujące właściwości wtyczki Yoast, polecam ją do wyrabiania dobrych nawyków formatowania. Yoast automatycznie pilnuje, abyśmy nie pisali za długich zdań i nie tworzyli nieskończonych akapitów, a nawet sprawdza czy mamy nagłówki. Dla mnie był bardzo pomocny na etapie „wdrażania się” w blogowanie, więc i Tobie polecam.

Tak, poprawne formatowanie tekstu ma znaczenie dla pozycjonowania strony. Jak to? Wyobraź sobie, że Google też skanuje tekst. Nadanie poprawnej struktury swojemu tekstowi z jednej strony pozwala Google lepiej zrozumieć Twój artykuł. Z drugiej, tak jak wspomniałam wcześniej, obniża Twój współczynnik odrzuceń, więc tekst automatycznie staje się dla Google atrakcyjniejszy.

Wnioski

Na szczęście, tak jak w większości przypadków, tak i w tym trening czyni mistrza i możesz szybko nauczyć się poprawnie formatować tekst. Pamiętaj, aby tekst:

  • posiadał nagłówki,
  • posiadał krótkie akapity,
  • był pisany możliwie krótkimi i prostymi zdaniami,
  • szerokość tekstu na stronie nie przekraczała 60-66 znaków.

Chociaż na początku może iść opornie, to z czasem pisanie krótszych zdań, zwiększanie ilości akapitów i dodawanie nagłówków wejdzie Ci w krew. I samemu zauważysz, jak irytujące są „bloki” tekstu, które nieprzerwanie ciągną się aż do końca strony.

Który z powyższych elementów stanowi dla Ciebie największy problem?


Potrzebujesz dodatkowej motywacji lub wsparcia? Masz pytanie? Dołącz do grupy: Super Strona WWW – tworzenie, promocja, WordPress

Powodzenia!
Magdalena Górecka
info@cybermatkapolka.pl

Marketingowiec i projektant z ponad 13-letnim doświadczeniem w branży. Z wykształcenia informatyk i dyplomowany UX designer. Przez ponad dekadę, z powodzeniem współprowadziła trójmiejską agencję eventową i studio projektowe. Na codzień projektuje rozwiązania IT dla branży medycznej. Specjalizuje się w moderowaniu procesów Service Design Thinking i mapowaniu potrzeb klienta. Udziela się jako mentor podczas wydarzeń dla startupowców i młodych projektantów.

  • Ja ostatnio zaczynam doceniać nagłówki, a w sumie je stosować. Nigdy nie czułam takiej potrzeby, aż nie zauważyłam, że sama wolę teksty wyraźnie podzielone. Kuleje to u mnie, ale przynajmniej istnieje 🙂