Jak zacząć z Google Analytics? Poradnik dla twórców

Słyszałeś o Google Analytics, ale te wszystkie dane i wykresy zniechęciły Cię do dalszej nauki? Chcesz się rozwijać, ale nie wiesz jak zacząć z Google Analytics? Spróbuję szybko i konkretnie przybliżyć Ci najważniejsze narzędzie analityki internetowej, abyś mógł rozwijać swój biznes, umieszczać reklamę w odpowiednich miejscach i trafiać do właściwych odbiorców.
Jak zacząć z Google Analytics Magdalena Górecka

Czemu Google Analytics?

Z własnego doświadczenia wiem, że Google Analytics onieśmiela. Sama przez wiele lat korzystałam tylko z niezbędnego minimum możliwości, które oferuje GA. Nigdy nie zaprzątałam sobie głowy filtrami spamu, konwersją ani kohortami. Brzmiało to jak czarna magia i prawdę mówić do teraz czuję się nieswojo, gdy wczytuję się w branżowe publikacje na ten temat.
Potrzebowałam skończyć studia podyplomowe z UX Designu (na których przez kilka zjazdów uczyliśmy się ujarzmiania GA), zdobyć oficjalny certyfikat Google Analytics i przeczytać książkę Marty Zastróżnej „Google Analytics dla Marketingowców”, żeby stwierdzić „że coś tam umiem”.
Prawda jest jednak taka, że zaawansowana wiedza z GA jest potrzebna zawodowym analitykom, a Tobie, na tym etapie rozwoju wystarczy zaznajomienie się z podstawami, które odpowiedzą na wiele nurtujących Cię pytań tj. kim są osoby, które Cię odwiedzają, skąd pochodzą geograficznie, jak dostały się na Twoją stronę i kiedy ją opuściły.

Dlaczego należy śledzić swoich Odwiedzających?

Podstawą sukcesu dowolnej promocji online jest poprawne zdefiniowanie grupy odbiorców i kierowanie do niej odpowiednich treści. Google Analytics ułatwia Ci poznanie i zdefiniowanie tej grupy.
Wyobraź sobie sytuację, gdy adresujesz wszystkie wypowiedzi w formie żeńskiej, a nagle okazuje się, że 30% Twoich czytelników to mężczyźni. To jeszcze nie jest najgorsze co może się zdarzyć z powodu braku wiedzy o odwiedzających.
Jak zacząć z Google Analytics Magdalena Górecka

Jak zacząć z Google Analytics?

Wszyscy zaczynamy w tym samym miejscu, czyli po stworzeniu konta i wstawieniu na stronę kodu źródłowego (dokładny opis znajdziesz w tym linku) , otwieramy stronę na podstawowych statystykach Użytkowników i często tu pozostajemy. A to dopiero wierzchołek góry lodowej.
Google Analytics składa się z następujących kategorii:
  • Czas rzeczywisty
  • Odbiorcy
  • Pozyskiwanie
  • Zachowanie
  • Konwersja
W skład każdej z nich wchodzi kilkanaście zakładek i każda z nich odpowiada na inne pytania dotyczące zachowania Odbiorców. Kolejność jest nie przypadkowa. Najpierw dowiadujesz kim są, następnie skąd przyszli, co robią na Twojej stronie, a na koniec czy kliknęli.

Czas rzeczywisty

O ile nie masz ruchu w setkach tysięcy odsłon, to do tej zakładki zaglądać najprawdopodobniej nie będziesz. Mówi ona, o tym kto w tym momencie odwiedza Twoją stronę. Możesz na przykład w ten sposób sprawdzać czy pojawienie się danej reklamy lub treści daje natychmiastowy efekt wchodzenia na stronę.
 Jak zacząć z Google Analytics Magdalena Górecka

Odbiorcy

Wiele osób w tym miejscu zaczyna i kończy. Widok ogólny zawiera statystyki, które warto zrozumieć, bo już one dają dużo istotnych informacji. Są to m.in.:
  • Sesje – Jest to suma odwiedzin(sesji) na stronie. Domyślnie, jeżeli użytkownik nie robi na twojej stronie nic (np zostawił ją otwartą w zakładce) przez 30 minut, to sesja wygasa. Po dokonaniu kolejnej aktywności naliczana jest na nowo.
  • Użytkownicy – mityczne UU, czyli unikalni użytkownicy, zliczani tylko raz. Dzieje się to na podstawie pliku cookie, w którym zawarty jest identyfikator przeglądarki i komputera, dzięki czemu GA wie, czy ta osoba już nas odwiedzała.
  • Odsłony – to suma wyświetleń danej strony wraz z powtórzeniami. Nawet odświeżenie strony przez użytkownika jest liczone jako nowa odsłona. Mimo, że osiąga się tu spektakularne liczby, mówią one generalnie o ruchu, ale nie o realnej liczbie odbiorców.
  • Strona/sesja – informuje o tym, ile odsłon przypada na jedne odwiedziny. Duże liczba oznacza, że użytkownicy chodzą po stronie i czytają. Jednak jeśli średni czas spędzony na podstronie jest bardzo krótki, to może oznaczać trudności w poruszaniu się, lub brak interesujących treści.
  • Współczynnik odrzuceń – (ang. bounce rate) oznacza procent wizyt jednoodsłonowych, czyli takich, gdy użytkownik wszedł na stronę, przeczytał i wyszedł. Mógł być na niej 10 sekund albo 10 minut, zliczany jest brak dalszych interakcji. Zakłada się, że WO portali powinien wynosić 10-30%, dla blogów jest to nawet 70-98%.
Pamiętaj, że wszystkie te liczby są zawyżane przez wejścia robotów, oraz Twoje własne odsłony. O tym jak ustawić filtry przeczytasz w tym linku.
Jak zacząć z Google Analytics Magdalena Górecka
Poza tymi informacjami, dowiesz się również skąd pochodzą Twoi odbiorcy (Dane demograficzne), z jakich urządzeń wchodzą na Twoją stronę (Ruch mobilny), jakie inne kategorie stron odwiedzają (Zainteresowania).

Pozyskanie

Kategoria pozyskanie odpowiada na pytanie „skąd przybywają do mnie Czytelnicy?” Moim zdaniem, jest to najważniejsza kategoria reklamowa, ponieważ uświadamia Ci, gdzie warto zainwestować w reklamy, żeby jeszcze zwiększyć ruch, albo czy angażowanie się w dane medium faktycznie daje wymierny efekt.
W tej kategorii spotkasz się z określeniami pozyskania:
  • Social – są to wejścia z portali społecznościowych. Po kliknięciu otrzymasz  dokładne informacje o medium, z którego weszli Użytkownicy.
  • Organic search – są to wejścia bezpośrednio z wyników wyszukiwarki Google.
  • Direct – to wejścia bezpośrednie, gdy Użytkownik wpisze adres strony do przeglądarki.
  • Referral – wejścia pochodzą z linku do Twojej strony, zamieszczonego na innej stronie, na przykład w katalogach stron, agregatorach RSS.

Jak zacząć z Google Analytics Magdalena Górecka

Oprócz liczby sesji, ważny jest średni czas odwiedzin z danego źródła. Jeśli jest krótki, to zastanów się czy to wina wyglądu strony, mylącej reklamy, czy może samej zawartości witryny.

Zachowanie

Jednym z najważniejszych pytań, które zadają sobie wszyscy twórcy treści to, które podstrony są najpopularniejsze. Odpowiedź zawiera kategoria Zachowanie.
Jedną z ciekawszych analiz jest Przepływ Zachowań. Pokazuje ścieżkę, jaką pokonują użytkownicy po Twojej stronie i w którym momencie opuszczają ją.
Jak zacząć z Google Analytics Magdalena Górecka
Masz wysoki współczynnik odrzuceń, albo bardzo krótki czas na stronie? Może czas ładowania strony jest za wysoki? Sprawdzisz to w zakładce Szybkość witryny. Idealnie, aby czas ładowania strony nie przekraczał 3 sekund.

Konwersja

W momencie, w którym zaczniesz oferować Czytelnikom materiały magnesy, na przykład w ramach budowania listy mailingowej, będziesz chciał wiedzieć ile osób dotarło do strony z podziękowaniem. Dowiesz się tu m.in. jak osoba dotarła do danej podstrony (który formularz opt-in działa najlepiej ).
Również w przypadku sprzedaży produktów, będziesz widzieć, które materiały są najbardziej rozchwytywane. Ustawianie celów nie jest skomplikowane i może dotyczyć zarówno pobrań, rejestracji, tworzenia kont, poleceń i udostępnień, oraz innych, niestandardowych działań.

Podsumowanie

Google Analytics to potężne i wydawałoby się nieograniczone narzędzie. Chociaż bezpośrednio nie odpowie na pytanie „dlaczego”, jednak daje możliwość bardzo obszernego przeanalizowania „kto”, „jak” i „kiedy”.
Jeśli chcesz rozwijać swoją działalność online, bez względu na to, czy stanowi ona wsparcie biznesu, tworzenie treści albo rozwój marki osobistej, to musisz przełamać ewentualny opór i poświęcić trochę czasu na poznanie i zaprzyjaźnienie się z GA. Szybko przekonasz się, że nie taki diabeł straszny.

Interesuje cię jeszcze jakiś wskaźnik? Napisz w komentarzu, czego jeszcze chciałbyś się dowiedzieć.


Potrzebujesz dodatkowej motywacji lub wsparcia? Masz pytanie? Dołącz do grupy: Super Strona WWW – tworzenie, promocja, WordPress

Powodzenia!
Magdalena Górecka
info@cybermatkapolka.pl

Marketingowiec i projektant z ponad 13-letnim doświadczeniem w branży. Z wykształcenia informatyk i dyplomowany UX designer. Przez ponad dekadę, z powodzeniem współprowadziła trójmiejską agencję eventową i studio projektowe. Na codzień projektuje rozwiązania IT dla branży medycznej. Specjalizuje się w moderowaniu procesów Service Design Thinking i mapowaniu potrzeb klienta. Udziela się jako mentor podczas wydarzeń dla startupowców i młodych projektantów.