22 pomysły na materiały bonusowe

Masz już listę mailingową (jeśli nie, zapisz się na darmowy kurs), ale dotarłeś do etapu aktualizowania starych wpisów o materiały bonusowe, czyli content upgrade i nie masz pomysłu, co możesz oferować Czytelnikom? Poniżej przedstawiam Ci listę najpopularniejszych „wzmacniaczy” treści, na której znajdziesz przynajmniej jedną pozycję, którą możesz szybko i samodzielnie przygotować. Bez względu na to, czy prowadzisz stronę z przepisami, sklep dla przyszłych mam, czy bloga o hydraulice, zawsze możesz oferować materiały bonusowe.

Materiały bonusowe Content upgrade Magdalena Górecka

Czym są materiały bonusowe?

Materiały bonusowe to dodatkowe treści, które otrzymuje Twój Czytelnik, jako pogłębienie, uzupełnienie lub podsumowanie Twojego artykułu. Przeważnie, chociaż nie zawsze, służą one zdobywaniu kolejnych subskrybentów Twojej listy mailingowej.

„Wzmacniacze” są też dobrą metodą na budowanie lojalności Czytelników. Bo kto z nas nie lubi dostać czegoś ekstra? Taki drobny prezent sprawia, że Czytelnik ma poczucie, że do Ciebie warto wrócić, bo o niego dbasz, bo dajesz z siebie więcej niż tylko świetne treści.

Gdzie zamieszczać materiały bonusowe?

Jeśli masz dużo czasu i inicjatywy, to możesz zamieszczać bonusy w każdym jednym artykule. Jednak najskuteczniejszą strategią jest zacząć od najpopularniejszych wpisów. Jak sprawdzić które to?

  • Google Analytics: odpowiedź znajdziemy w zakładce „Zachowanie” >> „Zawartość witryny” >> „Analiza treści”. Pamiętaj, aby wybrać długi okres raportu (np kilka miesięcy), żeby dowiedzieć się jakie podstrony generują najwięcej odsłon.
  • Google Search Console: wejdź do zakładki „Ruch związany z wyszukiwaniem”, następnie „Analityka wyszukiwania”, zaznacz filtr „Strony” i znów ustaw długi okres raportowania.
  • BuzzSumo: na tej stronie sprawdzisz, który z Twoich artykułów był najczęściej udostępniany (i gdzie).

 

Typy materiałów bonusowych

  1. Lista kontrolna

    Popularna check lista, jest niekwestionowanym liderem materiałów bonusowych. Jest łatwa do wykonania, stanowi doskonałe podsumowanie artykułów omawiających rozwiązanie danego problemu. Może na przykład dotyczyć elementów, które należy spakować w podróż biznesową, lub czynności, które trzeba podjąć, by zarejestrować działalność gospodarczą.

       

  2. Arkusz ćwiczeń

    Arkusz lub zeszyt ćwiczeń, to świetny sposób, aby zachęcić swoich Czytelników do samodzielnej pracy nad danym problemem. Stanowią świetne uzupełnienie materiałów audio i video.

  3. Ściąga

    Kolejny super łatwy w przygotowaniu bonus, który może być bardzo przydatny Twoim Klientom. Stwórz jednostronicową ściągę, która będzie stanowić esencję Twojego tutorialu- lekcji, którą zaprezentowałeś Czytelnikom.

  4. Lista materiałów/ źródeł

    Masz w pasku wyszukiwarki kategorię zakładek, które pomagają Ci uporać się, nauczyć się albo zainspirować? Podziel się tą listą ze swoimi Czytelnikami. Stwórz dla nich głębokie źródło inspiracji.

  5. Bonusowy wywiad

    Przeprowadzasz wywiady z ekspertami? Zaproponuj jako bonus wywiad (może być w dowolnej formie np video lub audio), w którym rozwiążecie konkretny problem.

  6. Plakaty do druku

    Plakaty motywacyjne, kalendarze, planery, lista zakupów, do druku na własnej drukarce to doskonały pomysł na bonus. Przenosisz wówczas swój biznes z online do rzeczywistej przestrzeni życiowej Czytelnika i dyskretnie możesz mu o sobie przypominać, gdy pozostaje poza siecią.

    Materiały bonusowe Content upgrade Magdalena Górecka

  7. Szablon

    Pomyśl, ile razy zdarzyło Ci się wchodzić do Internetu i szukać wzorów umów, podań, oświadczeń. Lubimy szablony, bo przyspieszają nam pracę i nie wymagają dodatkowego wysiłku i myślenia. Dlatego oferuj swoim Czytelnikom szablony. Wszyscy kochamy szablony.

  8. Video tutorial

    Video tutorial możesz przygotować w zasadzie o wszystkim. W erze smartfonów nie ma już ograniczeń dotyczących sprzętu, więc bez względu na to, czy mówisz o tym jak edytować zdjęcia w Photoshopie, ugotować jajka na twardo czy wymienić żarówkę w samochodzie, wszystko możesz zaprezentować w formie video instruktażowego.

  9. Tła i wygaszacze ekranu

    Jesteś producentem śrubek i nie bardzo wiesz co mógłbyś oferować? Stwórzcie intrygujące tapety i wygaszacze ekranu, które w nienachalny sposób będą promować wasz produkt. Jeden obraz wart jest tysiąc słów.

  10. Mini poradnik

    Jeśli napisałeś serię artykułów na dany temat, to nic nie stoi na przeszkodzie, abyś zebrał je w jedną całość i zaoferował w formie mini poradnika w formacie PDF. Nie musisz nawet dodawać dodatkowych treści poza okładką i wstępem.

  11. E-book

    Ebook częściej oferowany jest jako odrębny produkt – magnes, ze względu na potężne rozmiary. Przeciętnie podaje się, że ebook to nawet 12 000 słów (znormalizowana strona maszynopisu zawiera ok 300 słów).  Jest to jednocześnie duży nakład pracy, ale również wspaniały bonus dla Czytelników.

  12. Audio/ Podkast

    Myślisz o podkastach, ale nie wiesz czy Ci to będzie odpowiadać? Możesz nagrać audio wersję swojego artykułu i umieścić ją na przykład na Soundcloud. Wykorzystaj do tego dyktafon w telefonie lub mikrofon w komputerze.

  13. Raport/ case study

    Jesteś ekspertem w swojej dziedzinie? Podziel się raportem dotyczącym swojej branży, lub ciekawymi doświadczeniami, których nabyłeś podczas pracy zawodowej. Napisz je w Google Doc lub Evernote i zapisz w formie PDF, który udostępnisz Czytelnikom.

  14. Wyzwanie

    Dla większości z nas najlepszą motywacją do zmiany nawyków, lub nabycia nowych umiejętności jest praca w grupie. Lubimy zbiorowe wyzwania, więc i je możesz zaproponować, jako formę bonusa. Kolejne zadania, posty ze sprawozdaniem z postępów, przypomnienia , albo stwórz grupę na FB, która pomoże we wspólnym motywowaniu się uczestników.

  15. Mini kurs email

    3-5 dniowy kurs email to fantastyczny prezent, który możesz oferować swoim Czytelnikom. Wymaga on pewnego nakładu pracy (Stworzenie listy mailingowej, przygotowanie treści emaili, a następnie zautomatyzowanie procesu) jednak satysfakcja, gdy widzisz kolejne rozpoczęte szkolenie jest olbrzymia. Podpatrzeć, jak wygląda taki kurs i jak się do niego przygotować możesz tu:

    Magdalena Górecka Pierwsze 100 Subskrypcji rozpal swoją listę mailingową

  16. Webinar

    Webinar to wirtualne spotkanie z fanami, podczas którego dzielisz się swoją wiedzą i doświadczeniem w zadanym temacie i odpowiadasz na pytania „widowni”. Możesz stworzyć webinar, do którego dostęp jest ograniczony na przykład przez dobę od nagrania, ale również taki, który będzie zawsze dostępny na przykład na YouTube.

  17. Lista narzędzi

    Wszyscy lubimy podglądać „jak to robią inni”. Wykonujesz niezwykłe zdjęcia, tworzysz podkast, lub pleciesz ręcznie koce z wełny czesankowej? Podziel się listą narzędzi, które autentycznie wykorzystujesz w swojej pracy.

  18. Zdjęcia stock

    Masz zacięcie fotograficzne? Twórz zdjęcia, które w pakiecie 3-5 udostępnisz Czytelnikom do ich dowolnego użytku. Zaznacz rodzaj licencji, na której udostępniasz materiały.

  19. Darmowy trial

    To już „wyższa szkoła jazdy”. Dostępna czasowo, darmowa wersja oprogramowania, lub dostępu do treści to najlepszy sposób na namówienie Klienta do skorzystania z Twojego produktu i przekonania się, czy jest to dla niego.

  20. Prezentacja

    Ściągi czy podsumowania treści można również zobrazować w przystępnej dla Czytelnika formie slajdów. Możesz zamieścić ją na przykład na platformie SlideShare.

  21. Ręcznie rysowane ikony

    Grafiki rysowane ręcznie przeżywają swój Internetowy renesans. Jeśli masz zacięcie artystyczne, możesz stworzyć zestaw ikon do pobrania z Twojej strony.

  22. Coaching 1-1

    Jeśli zajmujesz się consultingiem, możesz jako bonus zaoferować krótką sesję chat, skype, hangout dla pierwszych kilku osób, które zapiszą się na listę danego dnia.

Macie jeszcze jakieś pomysły na inne rodzaje materiałów bonusowych?


Potrzebujesz dodatkowej motywacji lub wsparcia? Masz pytanie? Dołącz do grupy: Super Strona WWW – tworzenie, promocja, WordPress

Powodzenia!
Magdalena Górecka
info@cybermatkapolka.pl

Marketingowiec i projektant z ponad 13-letnim doświadczeniem w branży. Z wykształcenia informatyk i dyplomowany UX designer. Przez ponad dekadę, z powodzeniem współprowadziła trójmiejską agencję eventową i studio projektowe. Na codzień projektuje rozwiązania IT dla branży medycznej. Specjalizuje się w moderowaniu procesów Service Design Thinking i mapowaniu potrzeb klienta. Udziela się jako mentor podczas wydarzeń dla startupowców i młodych projektantów.