Jak zacząć tworzyć profesjonalny Pinterest

A jeśli powiem Ci, że istnieje platforma społecznościowa, w której bez płacenia za reklamy, wykorzystując treści tworzone na blogu i oprawione w ładne grafiki, możesz dotrzeć do milionów czytelników na całym świecie? Brzmi jak utopijna wersja Facebooka? Poznajcie bliżej Pinterest.

Profesjonalny Pinterest Magdalena Górecka

Mój profesjonalny Pinterest

Uwielbiam Pinterest. Zaraz po Instagramie jest to moje ulubione narzędzie społecznościowe. I jesteś w błędzie, jeśli myślisz, że szukam na nim ubrań albo przepisów kulinarnych (chociaż to też). W chwili obecnej Pinterest, zaraz po Google, jest największą wyszukiwarką wizualną na świecie.

Moja przygoda z profesjonalnym Pinterestem zaczęła się wraz z odpaleniem CMP. Jako strategię wejścia bloga do Internetu założyłam być wszędzie i zobaczyć co mi będzie odpowiadać. I tak trafiłam na Pinterest. Tak jak wielu z was, tak i mi kojarzył się on przede wszystkim z zapisywaniem w mało ustrukturyzowany sposób zdjęć fryzur i zestawów ubrań. Jednak na amerykańskich blogach co rusz wpadałam na rady, aby ruch z Pinterest kierować na swojego bloga. Więc wniknęłam głębiej i dowiedziałam się o Pinterest całkiem sporo. I wsiąknęłam.

Profesjonalny Pinterest Magdalena Górecka

Ciekawe statystyki na temat Pinterest

  • Pinterest posiada 175 milionów aktywnych użytkowników.
  • Pinterest odnotowuje 2 miliardy wyszukiwań miesięcznie.
  • 87% użytkowników decyduje się na zakup na podstawie wyszukań na Pinterest.
  • 5% ruchu na strony pochodzi z Pinterest (Facebook generuje 25%)
  • 67% użytkowników Pinterest należy do grupy millenialsów.
  • Średnia długość życia pina to 105200 minut (105 dni), gdzie dla FB to 24 minuty.
  • Liczba mężczyzn na Pintereście podwaja się z każdym rokiem. Aktualnie jest ich około 20% (ok 45% to kobiety, pozostałe to marki).

Zasięgi na Pinterest

Właśnie tu zaczyna się prawdziwa magia. Przy odpowiedniej strategii publikowania pinów (regularnie, kilkanaście razy dziennie) można osiągać obłędne, darmowe zasięgi dotarcia do odbiorców. W chwili obecnej mój zasięg oscyluje w okolicy 300 tys. odbiorców, bez większego wkładu z mojej strony, to znaczy bez regularnego „pinowania”.

Profesjonalny Pinterest Magdalena Górecka

Dlaczego przestałam regularnie dodawać piny? Ponieważ lwia część moich obserwujących pochodzi ze USA i, co oczywiste, preferują oni treści anglojęzyczne. Na Instagramie liczy się obraz, jednak prowadząc profesjonalny Pinterest publikujesz wartościowe treści opatrzone klikalnymi grafikami. Ponieważ aktualnie nie sprzedaję produktów fizycznych ani wirtualnych, dla których język jest bez znaczenia, więc zasięg z USA jest mi póki co zbędny. Ale może z czasem i to się zmieni.

Jak zacząć profesjonalny Pinterest?

Tak jak w każdym medium społecznościowym, również Pinterest rządzi się szeregiem reguł, które pozwalają pozyskiwać nowych fanów i zwiększać zasięgi widoczności Twoich treści.

1. Konto biznesowe

Opcja kont biznesowych zrewolucjonizowała Pinterest. Po pierwsze – użytkownicy otrzymali dostęp do statystyk odwiedzin, przepinania i zasięgów, która dotychczas była dostępna tylko w płatnych narzędziach analitycznych.

Po drugie profile biznesowe mają możliwość zakupu tak zwanych pinów sponsorowanych, które jeszcze bardziej zwiększają widoczność produktu. Jest to doskonałe rozwiązanie dla marek, które chcą podkreślić swoją obecność w portalu i dotrzeć do największego grona potencjalnych odbiorców. A czemu jest to istotne?

Bo to, o czym wie niewielu, poprzez Pinterest można już dokonywać zakupów nie opuszczając portalu. Więcej na ten temat >>

2. Weryfikacja domeny

Jest to jeden z podstawowych kroków na drodze do profesjonalizacji Pinteresta. W momencie zweryfikowania swojej witryny, pod każdym publikowanym przez Ciebie postem pojawi się mała ikona z Twoim logo. Będziesz mógł również łatwo sprawdzić jakie treści szczególnie interesują Twoich czytelników.

Profesjonalny Pinterest Magdalena Górecka

3. Obrazy

Pinterest to obrazy. W odróżnieniu od poziomego Facebooka i kwadratowego Instagramu, Pinterest preferuje obrazy pionowe o rozmiarze 800 na minimum 1100 px. Powinniśmy dążyć do tworzenia grafik z małą ilością tekstu, przejrzystych, jasnych i takich samych dla naszych treści, tak, aby można je było od razu rozpoznać wśród innych obrazów.

Profesjonalny Pinterest Magdalena Górecka

4. SEO

Już myślałeś, że jak rysunki to nie będzie SEO? Błąd! SEO jest prawdopodobnie najważniejszym elementem skutecznej promocji na Pintereście. Wynika to z hasłowego wyszukiwania obrazów. Chociaż nadal wpisujemy pojedyncze wyrazy takie jak „social media” „instagram” „tips”, to Pinterest pracuje nad ulepszaniem swoich algorytmów i na wzór Google odpowiadaniu na pytania na przykład „jak coś zrobić”.

Podsumowanie

Uważam, że za jakiś czas i do naszych marketingowców dotrze, jaki potencjał sprzedażowy i promocyjny tkwi w Pinterest. Wówczas uzbrojeni w doświadczenia amerykańskiego rynku, będziemy śmiało tworzyć tablice i generować ruch do sklepów internetowych. Wszystkim sceptycznie nastawionym polecam spojrzeć na ten portal pod kątem agregatora treści, a nie tylko zbioru zdjęć. A gwarantuję, że jest w czym wybierać.

A czy Ty masz konto na Pinterest?


Potrzebujesz dodatkowej motywacji lub wsparcia? Masz pytanie? Dołącz do grupy: Super Strona WWW – tworzenie, promocja, WordPress

Powodzenia!
Magdalena Górecka
info@cybermatkapolka.pl

Marketingowiec i projektant z ponad 13-letnim doświadczeniem w branży. Z wykształcenia informatyk i dyplomowany UX designer. Przez ponad dekadę, z powodzeniem współprowadziła trójmiejską agencję eventową i studio projektowe. Na codzień projektuje rozwiązania IT dla branży medycznej. Specjalizuje się w moderowaniu procesów Service Design Thinking i mapowaniu potrzeb klienta. Udziela się jako mentor podczas wydarzeń dla startupowców i młodych projektantów.

  • Ewa

    A jak oceniasz u siebie wejścia na bloga z pinterest- ja mam wrażenie że ludzie tylko klikają, widzą że po polsku i wychodzą. Rośnie współczynnik odrzuceń. Dopóki nie stanie się bardziej popularny w naszym kraju może być ciężko.