Tagi UTM – czym są i jak ich używać

Czy już spotkałeś się z groźnie brzmiącym zwrotem „tagi UTM”? Chciałbyś wiedzieć, które linki lub przyciski generują największy ruch i konwertują najlepiej? Zastanawiasz się, jakie treści najbardziej zachęcają użytkowników do klikania „Dalej”? Dowiedz się czym są tagi UTM i jak mogą Ci pomóc.

Czas czytania: 2,5 minuty

Tagi UTM czym są i jaki ich używać | Magdalena Górecka

Co to są tagi UTM?

Parametry UTM to proste tagi, które dodajesz na końcu swojego adresu URL. Są wszechobecne i nieświadomie, wielokrotnie je kilkałeś, dostarczając autorom przydatnych informacji na temat Twojego ruchu online.

Skrót UTM pochodzi od słów „Urchin Tracking Module”. Urchin Software Company była firmą, którą w 2005 wchłonęło Google, i mówi się, że ich produkty stanowiły podwaliny dzisiejszego Google Analytics.

Dlaczego tagi UTM są takie ważne?

Jak już wiesz, Google Analytics daje nam olbrzymią wiedzę na temat ruchu wokół naszej strony. Jednak bez naszego wsparcia, GA nie potrafi nam odpowiedzieć na pytanie, czy przykładowo ruch z Facebooka pochodzi z cover photo czy przypiętego postu. albo który link w newsletterze działa najskuteczniej.

Dzięki tagom UTM możemy szybko i skutecznie oznaczyć dane źródło ruchu i otrzymać precyzyjną informację, które elementy naszej promocji działają najlepiej. Co się z tym wiąże, zbieranie informacji dzięki tym parametrom pozwala zaoszczędzić ci czas i pieniądze, a także odpowiedzieć na pytanie „Co konwertuje?”.

Czego możesz się dowiedzieć z parametrów UTM?

Żeby skutecznie korzystać z tagów UTM, trzeba zrozumieć ich budowę. Mogą one zawierać od jednego do 5 parametrów, chociaż w praktyce najczęściej korzysta się z pierwszych trzech:

  • utm_source (Źródło) – informuje skąd przybywa ruch (np. Facebook, blog, email),
  • utm_medium – oznacza jaki nośnik reklamowy został wykorzystany (np. baner, link, cpc),
  • utm_campaign (nazwa kampanii) – nazwa, która umożliwia Ci rozróżnienie w ramach jakiej akcji robiono reklamę,
  • utm_content (treść) – jeśli użyjesz dwóch linków tekście, to ten tag umożliwia Ci rozróżnienie, który klikał się lepiej,
  • utm_term (zwrot) – pozwala oznaczyć słowa kluczowe użyte w danej kampanii.

Przykład?

Sprzedaż cementowych doniczek w sklepie cementowelove.com, tworzona m.in. poprzez banery na stronie, w ramach akcji „Ciężkie lato”, może być oznaczona następująco:

Tagi UTM czym są i jaki ich używać | Magdalena Górecka

Pamiętaj, aby w ramach jednej akcji promocyjnej podawać tę samą nazwę kampanii, aby informacje były zebrane w jednym miejscu.

Jak tworzyć tagi UTM?

Tyle teorii. Może to początkowo brzmieć trochę skomplikowanie, jednak tworzenie tagów UTM jest banalnie proste, jeśli już zrozumiemy ich strukturę. Na szczęście w generowaniu odpowiednich linków nie jesteśmy sami. Google daje nam Generator tagów UTM.

Tagi UTM czym są i jaki ich używać | Magdalena Górecka
Wpisujesz oznaczenia, jak powyżej i voila – możesz dodawać gotowy link do swoich materiałów.

Tagi UTM czym są i jaki ich używać | Magdalena Górecka

Gdzie sprawdzać skuteczność linków?

Skoro mamy już stworzone linki, dodaliśmy je do naszego banera lub przycisku, czas sprawdzić ,jak sobie radzą. Efekt tagowania sprawdzamy w naszym ulubionym narzędziu Google Analytics.

Ponieważ tagi UTM mówią nam o źródle ruchu, więc zebrane informacje znajdziemy w zakładce „Pozyskiwanie”. Wybieramy pozycję „Kampanie” i oczom naszym ukazuje się tabelka z nazwami kampanii. Po kliknięciu na wcześniej zdefiniowaną przez nas nazwę (utm_campaign) otrzymamy informacje, jak zachowywały się poszczególne odniesienia do strony (a raczej użytkownicy).

Tagi UTM czym są i jaki ich używać | Magdalena Górecka

Wnioski

Tagi UTM mają wiele licznych zastosowań, począwszy od reklam w mediach społecznościowych, przez skuteczność reklam na Twojej stronie, aż po obsługę emaili. Pozyskiwanie dokładnych informacji jeszcze nigdy nie było takie proste, więc czas, żebyś i Ty zaczął korzystać tagów UTM.

Czy kiedykolwiek używałeś tagowania swoich linków?

 


Potrzebujesz dodatkowej motywacji lub wsparcia? Masz pytanie? Dołącz do grupy: Super Strona WWW – tworzenie, promocja, WordPress

Powodzenia!
Magdalena Górecka
info@cybermatkapolka.pl

Marketingowiec i projektant z ponad 13-letnim doświadczeniem w branży. Z wykształcenia informatyk i dyplomowany UX designer. Przez ponad dekadę, z powodzeniem współprowadziła trójmiejską agencję eventową i studio projektowe. Na codzień projektuje rozwiązania IT dla branży medycznej. Specjalizuje się w moderowaniu procesów Service Design Thinking i mapowaniu potrzeb klienta. Udziela się jako mentor podczas wydarzeń dla startupowców i młodych projektantów.